از کار انداختن ردیاب خودرو و راه‌های شناسایی و مقابله با آن‌ها

 

تاکنون و در مقالات منتشر شده، همواره مزایای ردیاب خودرو و سیستم ردیابی مورد بررسی قرار گرفته است. امروزه همه سازمان‌ها و صاحبان ناوگان، بر مزایای استفاده از ردیاب‌ها واقف بوده و افزایش بهره‌وری ناشی از به کارگیری سامانه مدیریت ناوگان را مشاهده کرده‌اند. افزایش ایمنی، کاهش هزینه‌های سازمانی، کنترل روند فعالیت‌ها،… از جمله مزایای به کارگیری ردیاب خودرو و نرم‌افزار مدیریت ناوگان خودرویی است. در این مقاله از کار انداختن ردیاب خودرو را کامل بررسی می‌کنیم.

سوال: با توجه به کلیه مزایای عنوان شده در رابطه با به کارگیری سامانه‌های مدیریت ناوگان خودرویی، چه عاملی رانندگان سازمانی را به فکر از کار انداختن ردیاب خودرو می‌اندازد؟
قطعا، عدم علاقه و حس ناخوشایند نسبت به کنترل شدن، عدم پایبندی به قوانین سازمانی و ترس از رسوایی، امکان کاهش دریافتی ماهانه در صورت تغییر رویه سازمانی از پرداخت ثابت به پرداخت بر اساس کارکرد، …چند مورد از هزاران دلیل برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای مختل کردن سیستم ردیابی و از کار انداختن ردیاب خودرو هستند. نصب ردیاب خودرو نیز کار آسانی است کافی است با برق خودرو آشنا باشید.

سوال: چگونه می‌توان فرآیند از کار انداختن ردیاب توسط رانندگان و سارقین را پیگیری کرده و راه‌های مقابله با آن‌ها را پیش گرفت؟
پیش از پاسخ به این سوال لازم است روش‌های از کار انداختن ردیاب خودرو مورد بررسی قرار گیرد.

 

روش‌های از کار انداختن ردیاب خودرو

قطع برق دستگاه
قطع آنتن دستگاه
استفاده از دستگاه مختل کننده سیستم ردیابی خودرو
استفاده از گزارشات شبیه‌سازی شده

 

خاموش شدن خودرو در حال حرکت

 

 قطع برق دستگاه 


رانندگان با یافتن محل نصب دستگاه می‌توانند سیستم برق دستگاه را قطع کنند. اما این روش یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که، در صورتی که سازمان و یا صاحبان ناوگان از ردیاب‌های هشدار دهنده استفاده کنند، پس از قطع سیستم برق ردیاب دستگاه هشدار قطع شدن جریان را به سمت سرور ارسال می‌کند. همچنین قطع شدن برق دستگاه به دلیل قطع شدن سیم و یا پوسیده شدن آن به راحتی قابل تشخیص است.
در نتیجه، سازمان‌ها و رانندگان با استفاده از ردیاب‌های به روز و هشدار دهنده و همچنین باطری دار، می‌توانند فرآیند قطع برق به منظور از کار انداختن ردیاب خودرو را با شکست رو به رو کنند. تیم نصب دستگاه نیز باید مکانی را برای نصب ردیاب خودرو در نظر داشته باشند که به راحتی توسط رانندگان و سارقین قابل رویت نباشد.

 

توجه: بررسی کامل تفاوت ردیاب خودرو و بیمه سرقت خودرو و تفاوت ردیاب خودرو و دزدگیر خودرو

 

روش قطع آنتن ردیاب برای از کار انداختن ردیاب خودرو


قطع آنتن نیز مانند قطع برق، با یافتن مکان نصب دستگاه امکان‌پذیر است. در نتیجه استفاده از سخت‌افزاری با آنتن داخلی می‌تواند امکان از کار انداختن ردیاب خودرو را به حداقل برساند. همچنین مکان نصب ردیاب خودرو نیز باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

ردیاب میکرولینو، دارای انتن داخلی می باشد

 

استفاده از ضد ردیاب خودرو و مختل کننده جی پی اس 


این دستگاه، سخت‌افزاری کوچک و قابل نصب بر روی انواع ناوگان خودرویی است. فروشندگان با بیان حفظ حریم خصوصی رانندگان اقدام به فروش ضد ردیاب‌ها می‌کنند غافل از اینکه، پارازیت‌های دائمی ارسالی توسط ضد ردیاب‌ها برای ایجاد اختلال در سیستم ردیابی، سلامتی رانندگان را به خطر می‌اندازد. ضمن اینکه دستگاه‌های یاد شده قابلیت پشتیبانی از کلیه سخت‌افزارها را نداشته و تهیه آن‌ها در بازار کار آسانی نیست به عبارتی خرید و فروش این سخت‌افزار غیر قانونی بوده و پیگرد قانونی دارد. همچنین در صورت نصب این دستگاه و ایجاد اختلال در جریان ارتباط، در صورتی که ردیاب خودرو استفاده شده به روز بوده و سیستم هشدار دهنده داشته باشد، هشدار اختلال ارتباط را به سمت سرور ارسال می‌کند.
در نتیجه سازمان و صاحبان ناوگان می‌توانند با استفاده از ردیاب خودرو هشدار دهنده، از نصب ضد ریاب‌ها آگاه شوند. بازبینی دوره‌ای و چک کردن دائمی خودرو‌های مختلف مدیران را از وجود چنین سخت‌افزارهایی آگاه می‌کند.

ردیاب میکرولینو، دارای حسگر مختل کننده می باشد ، و در صورت استفاده از دستگاه ضد ردیاب یا جمر برای مسدود کردن ردیاب خودرو ، ردیاب میکرولینو بلافاصله برق خودرو رو قطع می کند،تا از سرقت خودرو جلوگیری شود.

 

توجه : طریقه‌ی خاموش کردن خودرو  از راه دور

 

استفاده از گزارشات شبیه‌سازی شده 


آنچه امروزه توسط برنامه‌نویس‌ها رواج پیدا کرده است، یافتن آدرس سرور و شناسه ردیاب خودرو است. متخصصان این حوزه می‌توانند با اتصال به تنضیمات دستگاه طبق پروتکل ردیاب، خود را به جای ردیاب خودرو معرفی کرده و داده‌های شبیه‌سازی شده را به سمت سرور ارسال کنند.
تنها راه مقابله با این فرآیند، رمزگذاری کردن تنظیمات . همچنین استفاده از APNهاست. به عبارتی به کارگیری یک نرم‌افزار ایمن و قوی، ریسک هجوم هکرها را کاهش می‌دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *