ارسال اطلاعات توسط ماهواره به زمین

ارسال اطلاعات توسط ماهواره به زمین


جی‌پی‌اس یا سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم مسیریابی ماهواره‌ای است که از شبکه‌ای با حداقل ۲۴ ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار زمین قرار داده شده‌اند. GPS در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.

در سال 1987 اولین ماهواره مربوط به سیستم جی پی اس وارد مدار زمین شد. اما از اولین باری که دنیای تکنولوژی با موقعیت یاب های جهانی دچار دگرگونی شدند بیش از 25 سال می گذرد. سیستم GPS پیشرفته در ابتدا برای اهداف نظامی، کنترل و افزایش دقت ناوبری زیردریایی های آمریکائی مورد استفاده قرار گرفت. اما در ادامه در تمام ابزارهای هوشمند، ردیاب خودرو و ردیاب های شخصی مورد استفاده بود.

ماهواره های اطراف کره زمین

نحوه عملکرد سرویس موقعیت یاب جهانی GPS

ماهواره هایی که در مدار زمین قرار دارند و امکان استفاده از فناوری جی پی اس را در اختیار بشر می گذارند، به گونه ای طراحی شده اند که تا 10 سال آینده نیز فعال هستند. ماهواره های موقعیت یاب در فاصله 21000 کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته و هر کدام در شش سطح و یا شش گروه در حال چرخش اند.

سیستم رفت و برگشت هر کدام از ماهواره ها به گونه ای تنظیم شده که به روی هم تداخلی نداشته باشند و موجب اختلال در ارسال اطلاعات نشوند. هر کدام از ماهواره ها بر روی مدار جداگانه و با سرعت 12000 کیلومتری بر ساعت دو بار در هر روز به دور مدار می گردند و اطلاعاتی مانند زمان، تاریخ، سلامت ماهواره ها و موقعیت نجومی هر یک را به ایستگاه های هوایی روی زمین ارسال می کنند.

ارسال اطلاعات توسط ماهواره به زمین
ارسال اطلاعات توسط ماهواره به زمین

در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرندهٔ جی‌پی‌اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از سه ماهواره یا بیشتر، آن‌ها را پردازش می‌‌کند و موقعیت کاربر را در هر نقطهٔ زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می‌‌دهد.
با چندین اندازه گیری متعدد، گیرنده به محاسبهٔ سرعت، مدت زمان سفر، فاصلهٔ شما تا مقصد، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه (در تقویم نجومی)، تعداد ماهواره ها، زمان محلی و … می‌‌پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهد. به طور میانگین، هشت ماهواره از 24 ماهواره، در اطراف هر نقطه از کرهٔ خاکی که باشید در آسمان گشت می‌‌زنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *